Atnaujintos taisyklės: saugesni keliai, mažesnė oro tarša ir skaitmeniniai transporto priemonių dokumentai

Siekdama didesnio eismo saugumo ir geresnės oro kokybės visoje ES, Europos Komisija siūlo iš esmės atnaujinti kelių eismo saugos ir transporto priemonių registravimo taisykles.
Naujosios taisyklės atsižvelgs į vis dažnesnį elektromobilių naudojimą ir prisitaikys prie naujųjų technologijų. Bus įvesti griežtesni patikrinimai, įskaitant periodinę techninę elektrinių transporto priemonių ir pažangių pagalbinių vairavimo sistemų apžiūrą, kasmetinius senesnių automobilių ir furgonų patikrinimus bei pažangius emisijų testavimo metodus, siekiant nustatyti itin taršias transporto priemones ir mažinti kietųjų dalelių taršą.
Komisija taip pat siūlo įdiegti skaitmeninius transporto priemonių registracijos ir periodinių patikrinimų pažymėjimus, supaprastinti tarpvalstybinį duomenų apsikeitimą ir apsaugoti piliečius nuo sukčiavimo, pavyzdžiui, klastojant ridą. Taip pat numatyta supaprastinti techninės apžiūros atlikimą tiems, kurie laikinai gyvena kitoje ES šalyje.
Siūlomi pakeitimai atspindi ES įsipareigojimą užtikrinti saugų ir tvarų judumą bei laisvą žmonių ir prekių judėjimą. Skaičiuojama, kad nuo 2026 m. iki 2050 m. šios priemonės gali išgelbėti apie 7 000 gyvybių ir užkirsti kelią maždaug 65 000 sunkių sužalojimų.
Tam Komisija siūlo peržiūrėti tris direktyvas: dėl periodinės techninės transporto priemonių apžiūros (PTI), transporto priemonių registracijos dokumentų ir komercinių transporto priemonių patikrinimo kelyje (RSI).
Nesaugios ir senstančios transporto priemonės – rimtas iššūkis
Šiandienos pasiūlymai nukreipti į nesaugias transporto priemones, kurios prisideda prie eismo įvykių, žūčių ir sužeidimų. Dabartinės taisyklės, paskutinį kartą atnaujintos 2014 m., nebeatitinka techninės pažangos, tokios kaip pagalbinės vairavimo sistemos ir sparčiai augantis elektromobilių skaičius. Taip pat nedidelis, bet itin taršus ir triukšmingas transporto priemonių skaičius sukelia neproporcingai daug žalos aplinkai, o dabartinės taisyklės to nepakankamai sprendžia.
Be to, senėjantis automobilių parkas didina ridų sukčiavimo riziką – klastojant skaitiklius, kad automobilis atrodytų mažiau važinėtas. Kovai su tokiu sukčiavimu reikia naujų taisyklių. Pasenę procesai ir modernių technologijų trūkumas apsunkina teisės aktų vykdymą ir tarpvalstybinį bendradarbiavimą.
Svarbiausi naujų taisyklių aspektai
Šiandien siūlomos priemonės apima šiuos elementus:
- Prisitaikymas prie naujų transporto priemonių: techninė apžiūra bus pritaikyta elektromobiliams ir jų saugumo sistemoms, bus tikrinamas su sauga ir emisijomis susijusių programinių sistemų vientisumas.
- Nauji emisijų testai: naudojant pažangius metodus bus galima nustatyti itin taršias transporto priemones, įskaitant ir tyčia modifikuotas, tiriant itin smulkias daleles ir azoto oksidus (NOx).
- Kova su sukčiavimu: visų transporto priemonių ridos duomenys bus fiksuojami nacionalinėse duomenų bazėse, užtikrinant jų keitimąsi tarp ES šalių.
- Kasmetinė apžiūra: automobiliams ir furgonams, kuriems daugiau nei 10 metų, bus privalomos kasmetinės techninės apžiūros.
- Skaitmeninimas: bus įvesti elektroniniai registracijos dokumentai ir techninės apžiūros pažymėjimai, o duomenys keisis bendra duomenų platforma.
- Tarpvalstybinis pripažinimas: bus užtikrintas vienos valstybės išduoto techninės apžiūros pažymėjimo galiojimas kitoje ES šalyje 6 mėnesius.
- Duomenų prieigos gerinimas: bus užtikrintas sklandesnis transporto priemonių techninių duomenų prieinamumas apžiūros centrams.
Kiti žingsniai
Pasiūlymai dabar bus svarstomi Europos Parlamente ir Taryboje pagal įprastą teisėkūros procedūrą.
Po jų priėmimo Komisija parengs deleguotuosius ir įgyvendinimo aktus, kurie reglamentuos konkrečias taisyklių įgyvendinimo detales.
Kontekstas
Pagal 2021–2030 m. ES kelių eismo saugos politikos strategiją, Komisija dar kartą įsipareigojo iki 2050 m. pasiekti tikslą – „Vizija Nulis“: nulis žūčių ir nulis sunkių sužalojimų ES keliuose. Iki 2030 m. planuojama sumažinti šiuos rodiklius perpus. Šiandien pateikti pasiūlymai – vienas iš žingsnių link šio tikslo, o jų pateikimas buvo numatytas dar 2020 m. priimtoje Tvaraus ir išmanaus judumo strategijoje.
2025 m. kovo mėn. Komisija paskelbė naujausius duomenis apie kelių eismo saugą – nors žūčių skaičius mažėja, pažanga išlieka per lėta.
Europos Komisija taiko vadinamąją „saugios sistemos“ koncepciją, kuri apima saugų vairavimą, saugias transporto priemones, saugią infrastruktūrą, mažesnį greitį ir efektyvią pagalbą po eismo įvykių.
Europos Komisijos spaudos centras